Jaki rodzaj banera będzie dla mnie najlepszy? – przed takim dylematem stawiany jest każdy, kto chce wybrać najbardziej optymalną wersję banera reklamowego dla reklamy swoich usług lub swojego W artykule przybliżymy Państwu rodzaje materiałów z jakiego wykonane są banery oraz przedstawimy najbardziej odpowiednie formy wykorzystania każdego rodzaju banera.
Rodzaje banerów
Najpopularniejszym materiałem stosowanym przy produkcji banerów reklamowych jest Frontlit – jest rodzaj tkaniny o strukturze siatki poliestrowej pokryty polichlorkiem winylu, potocznie zwanym PCV. Materiał ten występuje w dwóch wariantach – powlekany oraz laminowany.
Baner powlekany – jest to materiał, którego struktura (siatka) w trakcie procesu produkcji podawana zostaje obróbce termicznej polegającej na zatapianiu np. w płynnym PCV. Poprzez taki proces technologiczny, struktura materiału znacząco zyska na wytrzymałości.
Baner laminowany – różni się tym, od banera powlekanego, że struktura (siatka) materiału zostaje zalaminowana (przepuszczona przez gorące wałki dociskowe) folią wykonaną np. z PCV. Można to porównać do foliowania kartki papieru w laminatorze. Materiał taki jest mniej wytrzymały, jednak znacznie sztywniejszy do banera powlekanego.
Na wytrzymałość banera mają wpływ również inne czynniki, należy do nich zaliczyć gramaturę, która przekłada się na grubość materiału oraz gęstość włókien struktury materiału, która przekłada się na odporność na zrywanie.
Gramatura:
Frontlit występuje w różnych gramaturach (w granicach 290 – 900 g/m2), które jak już wcześniej wspomniałem przekładają się na grubość materiału. Do produkcji banerów wykorzystywane są gramatury z zakresu 430 g – 550 g/m2. W naszej drukarni stosujemy gramaturę 510 g/m2, która w naszej opinii jest najlepszym wyborem z uwagi na dużą wytrzymałość przy zachowaniu odpowiedniej elastyczności materiału.
Gęstość włókien:
Materiał powlekany od laminowanego w zakresie gęstości włókien różni się dość znacząco. Przy założeniu, że posiadamy materiały o tej samej grubości przędzy (jednym włóknie) to materiał powlekany zazwyczaj osiąga ilość włókien na 1 cm2 w ilość 20×20 natomiast materiał laminowany ma tych włókien 9×9 – czyli wartość ponad dwukrotnie niższą. Przekłada się do jednoznacznie na odporność materiału na zrywanie. W przypadku frontlitu powlekanego są to wartości rzędu 250-300N natomiast dla frontlitu laminowanego 120-160N. Oczywiście wartości te są różne dla poszczególnych gramatur i producentów materiału. Na potrzeby tego artykułu uśredniliśmy wartości kilku producentów jednak dla tej samej gramatury materiału.
Przy odpowiednim wyborze rodzaju banera reklamowego najważniejsze jest jednak jego przeznaczenie.
Baner powlekany (wzmocniony) znakomicie sprawdzi się w:
- reklamie zewnętrznej,
- miejscach narażonych na porywy wiatru, bez bezpośredniego oparcia dla materiału (np. stelaże reklamowe na otwartych przestrzeniach),
- miejscach mocno nasłonecznionych
- reklamach długoterminowych – do 3 lat
Baner laminowany (standardowy) znakomicie sprawdzi się w:
- reklamie wewnętrznej i zewnętrznej
- miejscach z bezpośrednim oparciem dla materiału (np. płoty, ogrodzenia, balkony, ściany)
- miejscach o umiarkowanym nasłonecznieniu
- reklamach średniookresowych – do 1,5 roku
Na żywotność reklamy ma wpływ również rodzaj atramentu jaki został zastosowany – eko-solwent, mild-solwent, solwent (twardy, hard), dodatkowe zabezpieczenia w postaci laminatu UV oraz rodzaj oczkowania banera. O tych rzeczach napiszemy już niedługo na naszej stronie.
Reasumując, zarówno baner standardowy (laminowany) jak i baner wzmocniony (powlekany) są bardzo dobą, wielkoformatową i długookresową formą reklamy. Przy wyborze odpowiedniego materiału należy głównie sugerować się jego przeznaczeniem a nie specyfikacją techniczną.